Mindent el tud játszani. A legsokoldalúbb színészegyéniségek egyike, aki gazdag pályafutása során minden műfajban szerepet kapott és alakítása mindig hiteles volt.

Haumann Péter (1941. május 17.) a  Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas és kétszeres Jászai Mari-díjas színművész, rendező ma 70 éves.

Szülei női fodrászok voltak, sokáig úgy volt, hogy a családi üzletet ő veszi majd át.  Ő orvos akart lenni, a  Toldy Ferenc Gimnázium színjátszó körében azonban az egyik tanár felismerte tehetségét, és a színi pálya felé irányította. Érettségi után az orvosi egyetemre és a Színház- és Filmművészeti Főiskolára is jelentkezett, s nyomban fel is vették színész szakra, így 1959-1963 között a főiskola növendéke volt. A debreceni Csokonai Színháznál indult karrierje. 1966-1970 között a Pécsi Nemzeti Színház társulatának tagja lett.   Vidéken töltött évek után a Szókratész védőbeszédének köszönheti Haumann Péter, hogy Budapestre került. A Dunántúli Színházak Fesztiválján látta meg ugyanis Gyurkó László, aki szerződést ajánlott neki az újonnan alakuló 25. Színházban. 1970-ben 2 évre leszerződött a színházhoz.

Ezután rövid ideig játszott a József Attila Színházban, 1973-ban mintha megállapodott volna: Ádám Ottó felkérésére  Madách Színházhoz szerződött, ahol számos jelentős szerepet játszott, és a társulat vezető művésze lett, s egészen 1988-ig ott is maradt. A Macskák című Webber-musicalben több mint háromszáz alkalommal lépett fel.

1988-ban a Nemzeti Színház tagja lesz, de csak 1991-ig, amikor a tiszavirág életű Arizona Színházban (1991-93.) játszott, aztán pár hónap erejéig a Radnóti Miklós Színházban bukkant fel. Majd végre – saját szavai szerint is - megtalálja otthonát a Katona József Színházat, melynek tagja 1994 óta , de a Játékszínben és a Centrál Színházban is több darabban fellép.

Már első jelentős szerepe, a Platón műve alapján készült Szókratész védőbeszéde című monológ országosan ismertté tette: fiatalon is hitelesen személyesítette meg az agg, halálra ítélt filozófust, a két és félórás művet súgói segítség nélkül mondta el. A Katona József Színházban, a Sufniban idén február közepe óta ismét látható.

Emlékezetes színészi alakítása volt az Állítsátok meg Arturo Uit címszerepe, a Sok hűhó semmiért Benedekje, a Hamlet Claudiusa, A velencei kalmár Shylockja , a Vízkereszt vagy amit akartok Malvoliója.

Ellentétben sok kollégájával, akik mindenekelőtt a színpadot szeretik, számára egy-egy film-, tévés-, rádiós vagy szinkronszerep ugyanazt az örömteli izgalmat hozza.

Számos filmben és tévéjátékban is szerepelt, köztük volt a Forró vizet a kopaszra!, (1972.) a Fekete gyémántok (1976.),

Charlie nénje (1986.)

a Szabadság, Szerelem , a Kalandorok stb.

Felejthetetlen alakításainak egyike a Patás figurája Rideg Sándor Indul a bakterház (1979.) című regényének filmes feldolgozásában.

Élvezte azt a kirándulást is a könnyű műfajba, amikor Kovács Katival 1999 és 2002 között együtt vezette a Magyar Televízió Slágertévé című nosztalgiaműsorát, sőt ő maga is dalra fakadt.

Nem lehet nem észrevenni. Ha suttog is, hangját akkor is jól hallani. Ha hallgat, mellette eltűnik minden kiabálás. Ha mozog, akkor táncol, ugrál, hadonászik, ám ha mozdulatlan, akkor is rá vetődnek a fénysugarak, s mindent és mindenkit átjár töprengésének döbbenetes némasága.

Az eltelt több mint negyvenöt év során művészi munkáját számos kitüntetéssel ismerték el: 1970-ben és 1972-ben Jászai Mari-díjat kapott, 1980-ban lett Érdemes művész, a Kossuth-díjat 1985-ben vehette át. A Halhatatlanok Társulatának 1997-ben lett örökös tagja, 2009-ben Prima Primissima-díj at kapott. 2010 óta A Nemzet Színésze cím birtokosa.

Három gyermeke közül lánya, Petra és fiatalabbik fia, Máté szintén színész lett.

2009-ben szerepet vállalt - pszichiátert alakít - a Jóban Rosszban televíziós szappanoperában, melyben ráadásul együtt játszhat Petra lányával.

Minden szerepet, helyzetet, ruhát tökéletesen magára tud formálni úgy, mintha mindig is sajátja lett volna. S mindenütt jelen van. Legyen az dráma vagy bohózat, operett vagy monodráma, színház, pódium, szinkron, rádió vagy tévéjáték. Verset mond, de ha kell, énekelni is tud, és egyáltalán, mindenhez ért. Ezért kerül a legismertebbek közé, ezért játszik egyszerre valamennyi színház valamennyi darabjában. Ezért ő "A" Haumann Péter.