Aki látta az Az óceánjáró zongorista legendáját, a Megáll az időt, a Redl ezredes I-II. -t, a Mephistót, A napfény ízét, a Sorstalanságot, az akaratlanul is találkozott már Koltai Lajossal, csak talán nem tud róla.

 

Ma a legismertebb nemzetközi hírű magyar filmesek egyike. Tíz éve már könyv is megjelent róla (A fény festője Koltai Lajos operatőr), - abban mesélte el, hogyan alakult ki speciális látásmódja. Kiskorában szülei elvitték úszni a Tisza egyik holtágához - ahogy ott nevezték, a Dögtiszához. Egy ideig a parton játszottak, majd szülei elindultak úszni egyet.  Ő rögtön követte őket - egészen addig, amíg össze nem csaptak feje felett a hullámok. Egy néni vette észre a partról, ahogy a feje eltűnik a vízben, ő kiabált a szülőknek. Állítólag akkor, a kissé zavaros vízen át úgy látta a világot, a part menti fasort, hogy az mély benyomást tett rá. Képeire ezért jellemzőek az opálos árnyalatok, a sejtelmes, a nézőben mélyen rögzülő hangulatok.

65 évvel ezelőtt (1946. április 2.) Budapesten született. Már a gimnáziumban is amatőr filmes volt, a főiskola előtt a Magyar Televízió segédoperatőreként dolgozott. 1965 és 1970 között végezte el a Színház- és Filmművészeti Főiskola operatőr szakát Illés György tanítványaként. Az Agitátorok című filmmel diplomázott, majd 1970-től a Mafilmnél dolgozott. Kezdetben dokumentumfilmeket készített, s három filmben segédoperatőr volt mestere, Illés György mellett.

A Megáll az időben (1981.), minden idők egyik legjobb magyar filmjében az ötvenes évek hangulatát örökítették meg Bereményi Gézával a forgatókönyvíróval  Gothár Péter rendezésében, amelyben a fényviszonyok alkalmazása (a múlt idézés és politikai kiemelés)  Koltai remek fényképezésének köszönhetően sikerült utánozhatatlanra. Egy érettségi előtt álló osztály küzd az iskola nyomasztó légköre ellen - a tanárok pedig az ország nyomasztó légkörétől szenvednek. A film csúcspontján Pierre, az iskola réme egy lopott autóval megpróbál áttörni a határon. A filmben végig neonfényben állnak a termek, éles kontrasztokat létrehozva, mégis elmosódott kontúrokat mutatva.

Az egyetlen Oscar-díjas magyar film, a Mephisto (1981.) és a  berlini díjnyertes Redl ezredes (1985.) operatőreként nevét megismerték a tengeren túl is.

Az 1980-as évek közepétől sokat dolgozott az Egyesült Államokban, számos amerikai filmet fényképezett, tagja az Oscar-díjat osztó Amerikai Filmakadémiának és az Amerikai Operatőrök Egyesületének. 1999-ben az olasz filmek legjobb operatőrének járó Donatello-díjat kapott Az óceánjáró zongorista legendája c. filmért.

Koltai Lajos operatőr immáron 20 éve, a Bizalom (1989.)     című film forgatása óta Szabó István filmrendező jobb keze. Koltai volt az első ember, aki olvasta A napfény íze (1999.) forgatókönyvét. A film látványvilágát rögtön ezután elkezdte megtervezni a rendezővel. A film első felében sok élénk színt használtak, ezek a színek azonban lassan megfakulnak, és a film második részére a képek hideggé, sápadttá, halvánnyá válnak. A film  három Európa-díjat is kapott: egyet a forgatókönyvért, a másikat Koltai Lajos operatőri munkájáért, és a harmadikat a tehetséges, jóképű Ralph Fiennes főszereplői alakításáért.

Koltai Lajos első rendezése 2005-ös filmje, ami Kertész Imre szintén Sorstalanság című Nobel-díjas regénye alapján készült. A magyar filmtörténet addigi legnagyobb szabású vállalkozása. Elkészültekor a legnagyobb költségvetésű magyar film volt (kb. 2,5 milliárd forinttal). Magyar filmben soha korábban nem volt ennyi – mintegy százötven – beszélő szereplő, soha korábban nem építettek ekkora díszletet.

Koltai a vegyes fogadtatású, ám heves érzelmeket és véleményeket kiváltó Sorstalanság után Meryl Streepet és Glenn Close-t rendezte az  Este (2007.) c. filmben.   majd hosszabb szünet következett. Most egyszerre három filmet készít elő az Oscarra-jelölt operatőr. (2001-ben Oscar-díjra jelölték a Giuseppe Tornatore rendezte Malena című olasz film operatőri munkálataiért . Ezt ugyan nem kapta meg, de ismét átvehette a Donatello-díjat. 2002-ben megkapta a Magyar Művészetért-díjat, 2010-ben pedig Prima Primissima-díjas lett.

A  Kossuth-díjas (1985.) Koltai Lajos kiválóan alkalmazza a sötét és világos tónusokat, a belső terek megvilágítását illetően a világon a legjobbak közé tartozik. Különleges ismerője a fénynek, képeivel megteremti a film alaphangulatát – elég akár a Megáll az idő neonfényeire, az Óceánjáró hősének szemében tükröződő képre emlékeztetni. Kamerája egy-egy képből bontja ki a történetet, egy-egy tónussal lélekábrázolásra képes.

Kivételes képessége, hogy a legkülönbözőbb stílustörekvésű rendezőknek is egyenrangú alkotótársa tud lenni, így a „dokumentarista” és „esztetizáló” irányzatú játékfilmművészet képi világának kimunkálásában egyaránt vezető szerepet játszhatott..   Készített vagy ötven filmet, a legnagyobbakkal dolgozik, díjainak száma csak hatványokban írható le. Monográfia jelent meg róla, életművét külön nyilvántartják, tengerentúli alkotásokhoz amerikai producerek keresik.

Idén májusban kezdik forgatni a Treehouse című új filmjét a főszerepben Jeremy Ironsszal, s tervezi filmre vinni a legendás ló, Kincsem történetét is.

 

Koltai Lajos a közeljövőben a tévében:

Este - Filmbox Extra, 2011-04-03 12:45,  Filmbox Extra, 2011-04-05, 03:40 Filmbox Extra, 2011-04-06 07:10, Filmbox Extra, 2011-04-09 19:00,
Szédült hétvége - Fem3, 2011-04-05 12:25